ängeln i himlen

Alla inlägg den 11 maj 2015

Av Johanna - 11 maj 2015 19:09

Måndag 6 april åker vi med Alva till farmor och farfar för vidare avfärd till förlossningen.

På förlossningen får vi ett rum och igångsättningen sätts igång. De tar ca 12 rör blod från mig. Får sedan någon salva som ska mjuka upp och utplåna livmodertappen. Sen var det bara att vänta. Vi fick veta att detta moment kan ta ett tag. Börjar få lite molnande värk, så får alvedon och vetekuddar. Fick veta att jag kan få all smärtlindring som finns eftersom vi inte behöver ta hänsyn till någon bebis.

Efter 6 timmar får jag återigen salva och mera väntan.
Molnande värken tilltar och på natten (tror jag) känner jag en knäpp i magen och vattnet går.

Efter detta tilltar värkarna och jag får börja andas lustgas för att klara dem. De kallar på narkosläkare för att sätta epidural. Men den hjälper inte. Får bara ondare och ondare. Andas lustgas genom värkarna.
En annan narkosläkare får komma och prova sätta ny epidural. Och denna gång funkar det. Vilken lättnad. Nu kunde jag slappna av och slippa smärtan.

Men nu stannade värkarna av och jag får värkstimulerande dropp. Tillslut är jag öppen 10 cm och det är dags att börja krysta. En timme försöker jag krysta. Men efter all smärta tidigare under dagen är jag helt slut och lyckas inte krysta ut henne.

Läkare tillkallas och hon beslutar att de ska plocka ut henne med kejsarsnitt istället. Så vi får förbereda oss för det. Det har nu hunnit bli tisdag kväll. Rullas in på operation och blir snittad. Var vaken och hade Reine hos mig hela tiden. Kl. 19.27 föds vår fina ängel. Vår perfekta lilla tjej. Men helt livlös.

Barnmorskan håller henne inlindad i en filt. Kunde inte ta henne till mig. Ville inte se. Det gjorde så ont i mig. Men tillslut vågade jag titta i alla fall.

Rullas till uppvaket där vi var tills jag kunde röra mina ben. Fick ha vår fina tjej, som vi döpte till Alice, hos oss hela tiden. Och barnmorskan satt med oss hela tiden.

Rullades sedan till en avd. där vi fick eget rum. Vi fick ha vår Alice hos oss i rummet hela tiden vi var på sjukhuset. I en liten kylkista. Kändes bra att ha henne där. Kunna klappa på henne och hålla henne när vi ville.

Livet är så fruktansvärt orättvist. Varför fick hon inte stanna? Varför dog hon? Min fina lilla tjej. Min ängel. Min älskade Alice.

Alice föddes 7 april 2015 kl. 19.27,
1 månad förtidigt.
54 cm lång
4866 gr

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<<
Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards